ISLRN: 642-718-655-040-0
 
The constitution of the Learner Corpus of Portuguese L2 (COPLE2) is currently funded within the project LeCIEPLE.

Project:
Learner Corpus: da investigação ao ensino de Português Língua Estrangeira/Língua Segunda (LeCIEPLE)

Workshop - Learner Corpus: da construção de um corpus à análise de dados de Português LE/L2

Access the corpus

Team:
Anabela Gonçalves (Project coordinator)
Adelina Castelo (CLUL)
Amália Mendes (CLUL)
António Avelar (CEAUL)
Inês Duarte (CLUL)
Jorge Pinto (CLUL)
José Pascoal (CAPLE)
Maarten Janssen (CLUL)
Maria João Freitas (CLUL)
Nélia Alexandre (CLUL)
Sandra Antunes (ICLP research assistant, CLUL)

 Funding Sponsors
:
Associação para o Desenvolvimento da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (ADFLUL), Instituto de Cultura e Língua Portuguesa (ICLP)
Fundação Calouste Gulbenkian (FCG) - Project reference: 134665


Participating institutions:
Instituto de Cultura e Língua Portuguesa (ICLP)
Centro de Linguística da Universidade de Lisboa (CLUL)
Centro de Avaliação de Português Língua Estrangeira (CAPLE)

Timeline:
Start: June, 16 2014
End: November, 15 2015

 Summary:

The project LeCIEPLE aims at building a Portuguese Learner Corpus (Portuguese as a Foreign Language / Second Language – PFL/L2) which may provide support to research, teachers’ training and didactics. This resource also intends to establish the linguistic profile of PFL/L2 learners, which can be used both in teaching and in assessing competences.

The Corpus will be built by a subset of written and spoken texts produced by students of  PFL/L2 courses in the Instituto de Cultura e Língua Portuguesa (ICLP – FLUL) and by applicants for examinations in the Centro de Avaliação de Português Língua Estrangeira (CAPLE – FLUL). Each text will have the language profile of its author.

The project is funded by ADFLUL and Fundação Calouste Gulbenkian. It results from a partnership between several institutions such as ICLP, CAPLE and Centro de Linguística da Universidade de Lisboa (CLUL).


 Presentations:
Alexandre, Nélia & Jorge Pinto (2014). Aspects of relative clauses in Portuguese as a foreign language by Chinese learners. 20th Conference of the European Association for Chinese Studies, July 22-26, Braga/Coimbra. [presentation]

Mendes, Amália, Sandra Antunes, Nélia Alexandre, António Avelar, Adelina Castelo, Inês Duarte, M. João Freitas, Anabela Gonçalves, José Pascoal, Jorge Pinto & Maarten Janssen (2014). Corpus de Português Língua Estrangeira / Língua Segunda - COPLE2. XXX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, October 22-24, Faculdade de Letras da Universidade do Porto. [abstract] [poster]

Alexandre, Nélia (2015). Corpus de Aprendentes de Português Língua Segunda (COPLE2): da investigação ao ensino”. Workshop sobre Investigação em contacto linguístico: métodos e abordagens, April 22, Lisboa: FLUL/CLUL. [presentation]

Alexandre, Nélia & Anabela Gonçalves (2015). Copular constructions in Portuguese as a second language (PL2) by Chinese learners: Do typological differences matter? Workshop on Copulas Across Languages, June 18-19, University of Greenwich, London. [abstract]

Pinto, Jorge (2015). O papel da L1 e da L2 na aquisição lexical de português L3. Congreso Internacional de Literatura, Lengua y Traducción “liLETRAd”, July 7-8, University of Sevilha, Spain. [abstract]

Antunes, Sandra & Amália Mendes (2015). Portuguese multiword expressions: Data from a Learner Corpus. Corpus Linguistics 2015, July 21-24, Lancaster University. [abstract] [poster]

Mendes, Amália, Sandra Antunes & Anabela Gonçalves (2015). COPLE2 – Corpus of Portuguese FL/L2. Third Learner Corpus Research Conference, September 11-13, Radboud University Nijmegen. [abstract] [poster]

Antunes, Sandra & Amália Mendes (2015). Portuguese multiword expressions: Data from a Learner Corpus”. Third Learner Corpus Research Conference, September 11-13, Radboud University Nijmegen. [abstract] [poster]

Castelo, Adelina, Rita Santos e M. João Freitas (2015). O uso de vogais ortográficas por aprendentes de português como língua estrangeira: unidade na diversidade. To be presented at Congresso Internacional de Língua Portuguesa: Unidade na Diversidade, Universidade Marie Curie‑Skłodowska, Lublin, November 5-6. [abstract]

 logo_ICLP         logo_FCG       FCT_H_cor_2