Name: Jorge Pinto

E-mail:
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Academic Degree:
 Doctor of Philosophy (Ph.D.)

Professional Status:
 Assistant Professor, Department of General and Romance Linguistics, Faculty of Arts, University of Lisbon

CLUL's Research Sector: Anagrama


Main Research Areas: Third or Additional Language Acquisition, Didactics of Portuguese as Second Language


Academic Degrees:

  • 2010: Ph.D. in Education Sciences (Second Language Didactics).
  • 2006: Advanced Studies Diploma in Education.
  • 2005: MA (Mestrado) in Portuguese Teaching.  
  • 1999: BA in Modern Languages and Literatures (Portuguese and French Studies).

Activities:

Present

  • Researcher on the project "POR Nível - Construção e validação de um teste de colocação em nível para PLE", CLNUL & CLUL
  • Researcher on the project "Recursos para a Aprendizagem de Português (RECAP)", CLUL

Past

  • 2014-2015: Researcher on the project "Learner Corpus: da investigação ao ensino de Português Língua Estrangeira/Língua Segunda (LeCIEPLE)".

  • 2011-2013: Post-doc fellow researcher with a grant from FCT (Ref. FCT: SFRH/BDP/70757/2010).
  • 2007-2010: Teaching Fellow at Faculty of Arts, Mohammed V - Agdal University, Rabat, Morocco (Instituto Camões).
  • 2003-2007: Assistant Lecturer at Jean Piaget University, Cape Verde.
  • 2000-2003: Secondary School Teacher at Cape Verde (Portuguese Cooperation).
     

Publications:

2017

PINTO, J.
"A aquisição do género e da concordância de género em português língua terceira ou língua adicional". In P. Osório (coord.), Teorias e Usos Linguísticos. Lisboa: Lidel, pp. 91-110.

 

2016

PINTO, J.
Do "foco nas formas" ao "foco na forma": contributos para o ensino/aprendizagem do Português L2 em Cabo Verde. In L. Gonçalves (coord.), Fundamentos do ensino de português como língua estrangeira. Rosevelt, NJ: Boavista Press, pp. 311-330.


2015
PINTO, J.
"A aquisição do género e da concordância de género em português língua terceira ou língua adicional". In P. Osório (coord.), Teorias e Usos Linguísticos. Lisboa: Lidel, pp. 91-110.

PINTO, J.
O papel da L1 e da L2 na aquisição lexical de português L3. Revista liLETRAd, 1, 299-310.

PINTO, J.
"L'approche basée sur la tâche et la focalisation sur la forme dans l'apprentissage du portugais langue étrangère. Une étude réalisée sur des apprenants marocains". In A. Okab (coord.), Lingüística Aplicada Y Didáctica del Español, del Portugués y del Italiano. Rabat: Instituto de Estudios Hispano-Lusos, pp. 143-154. 


2013
PINTO, J.
Cross-linguistic influence at lexical level. A study with Moroccan learners of Portuguese as an L3/LN. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 13 (número especial). [pdf]

2012
PINTO, J.
Transferências lexicais na aquisição de português como língua terceira ou língua adicional. Um estudo com alunos universitários em Marrocos. Diacrítica, 26/1, Language Sciences, 171-187. [pdf]

PINTO, J.
Aquisição de Português LE por alunos marroquinos: dificuldades interlinguísticas. In A. García Benito & I. Ogando (eds.), Proceedings of the II International Congress SEEPLU - "Difundir l/a Lusofonia", Cáceres: SEEPLU-CILEM-LEPOLL. [CD-ROM] [pdf]

LAMAS, E., PINTO, J. & SILVA, L.
Análise do manual de Técnicas de Expressão oral e escrita. Contributos para a aprendizagem do Português L2 em Cabo Verde. In A. García Benito & I. Ogando (eds), Proceedings of the II International Congress SEEPLU - "Difundir l/a Lusofonia", Cáceres: SEEPLU-CILEM-LEPOLL. [CD-ROM] [pdf]

PINTO, J.
Contributos para a formação de professores de Português L2 em Cabo Verde. Formação de Professores - Trajetos e Projetos: das teorias à praxis educativa. Separata n.º 6. Língua Portuguesa (Materna e Segunda), pp. 31-42.

2011
PINTO, J.
O ensino /aprendizagem da gramática do Português como L2 – um estudo de caso. RevPLE – Revista eletrónica de Português Língua Estrangeira, Português Língua Segunda e Português Língua Não Materna, Associação de Professores de Português (APP), nº 2, inverno 2011 [pdf]

PINTO, J.
O ensino de línguas baseado em tarefas e o foco na forma: contributos para uma didáctica do PL2 em Cabo Verde.
Linguarum Arena, 2, 27-41. [pdf]

2008

PINTO, J. & SOUZA, V.
Thesaurus Lusitanus: Diversidade linguística num só espaço. In C. Montalvão Sarmento (coord.). Proceedings of the XVII Meeting of the Association of Universities of Portuguese Language. Lisboa: AULP, pp. 223-229.

2007
PINTO, J.; LAMAS, E. & SILVA, L.
Técnicas de Expressão Oral e Escrita. Porto: Instituto Piaget.

2006
PINTO, J. & SILVA, L.
Formação contínua de professores de Língua Portuguesa - o caso de Cabo Verde. Contacto - Journal of the University Jean Piaget of Cape Verde, 1, 167-176. 

2005
PINTO, J.
O ensino de línguas em Cabo Verde: a questão da interlíngua. In I. Duarte & J. V. Adragão (orgs.), Proceedings of the I Regional Meeting of the Portuguese Linguistics Society. O Ensino das Línguas e a Linguística. Setúbal: APL/ESE Setúbal (CD-ROM).


Presentations:

2017

PINTO, J. & PASCOAL, J.

"e-PT: teaching and testing". In E-LENGUA International Multiplier and Networking Event "E-Learning Novelties in Foreign and Second Language Acquisition", Universidade de Heidelberg, 7 de julho.

 

PINTO, J.

“Immersion learning activities: developing communicative tasks in the community”. In 29th  International Conference on Foreign / Second Language Acquisition, Szczyrk, Polónia, 18-20 de maio.

 

2016

PINTO, J.

"Dificuldades na aprendizagem do português língua estrangeira por alunos chineses". In Conferência Internacional de Melhoria Contínua da Qualidade de Ensino do Português como Língua Estrangeira, Universidade de Ciência e Tecnologia de Macau, 5 e 6 de novembro.

PINTO, J.

"Lexical transfer in Portuguese L3 production". In X Internation Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism, 1-3 september, University of Vien, Austria.

PINTO, J.

"O ensino de línguas baseado em tarefas no ensino/aprendizagem da escrita em português língua estrangeira - algumas propostas didáticas". In Conferência Internacional "Ensino e Aprendizagem do Português como Língua Estrangeira", 8-9 april, University of Macau, China.

PINTO, J.
"A abordagem foco na forma no ensino/aprendizagem do Português L2: um estudo em Cabo Verde". In II Congreso Internacional sobre la Enseñanza de la Gramática, 27-29 january, University of Valence, Spain.

 

2015
PINTO, J.
“O papel da L1 e da L2 na aquisição lexical de português L3”. In Congreso Internacional de Literatura, Lengua y Traducción “liLETRAd”, 7-8 july, University of Seville, Spain.

 

2014

ALEXANDRE, N. & PINTO, J.
Aspects of relative clauses in Portuguese as a foreign language by Chinese learners. 20th Conference of the European Association for Chinese Studies, 22-26 july, Braga/Coimbra.

PINTO, J.

"The use of grammar learning strategies in multilingual learners of Portuguese L3/Ln", in 9th International Conference of Third Language Acquisition and Multilingualism, 12-14 june, Uppsala, Sweden.

DUARTE, I., ALEXANDRE, N., AVELAR, A. & PINTO, J. "Português Língua Estrangeira na Universidade de Lisboa", in I Congresso Internacional sobre a Língua Portuguesa na China e a Língua Chinesa em Portugal, 16 may, Beijing: Beijing Foreign Studies University.

2013
PINTO, J.
"The issue of gender in Portuguese L3/Ln acquisition: a study with native Arabic speakers", in 25th International Conference on Foreign / Second Language Acquisition, 23 - 25 may, Szczyrk, Poland.

PINTO, J.
"A influência das línguas previamente adquiridas na aquisição lexical em português L3/Ln", in III Encontro Internacional do Português & III Simpósio Internacional da Língua Portuguesa, 12 e 13 de abril, Escola Superior de Educação de Santarém.

2012
PINTO, J.
"L'approche basée sur la tâche et la focalisation sur la forme dans l'apprentissage du Portugais langue étrangère. Une étude avec des étudiants universitaires marocains.", in XIII International Conference of Spanish Society for the Teaching of Language and Literature (SEDLL), 20 - 23 November, University of Cádiz, Cádiz.

PINTO, J.
"A aquisição de género e de concordância de género, em português língua terceira ou língua adicional.", in XXVIII Meeting of the Portuguese Linguistics Society, 25 - 27 October, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Algarve, Faro.

PINTO, J.
"Crosslinguistic influence at lexical level: a study with Moroccan learners of Portuguese L3/Ln", in I International Conference on Applied Linguistics to Language Teaching: Towards Plurilingualism, 28 - 30 September, University of Nebrija, Madrid. 

2011
PNTO, J.
"Aquisição de Português LE por alunos marroquinos: dificuldades interlinguísticas", in II International Congress SEEPLU - "Difundir l/a Lusofonia", 17 - 19 October, Faculty of Philosophy and Arts, University of Extremadura, Cáceres.

PINTO, J. (with Estela Lamas and Lurdes Silva)
"Análise do manual de Técnicas de Expressão oral e escrita. Contributos para a aprendizagem do Português L2 em Cabo Verde", in II International Congress SEEPLU - "Difundir l/a Lusofonia", 17 - 19 October, Faculty of Philosophy and Arts, University of Extremadura, Cáceres.

PINTO, J.
"Dificuldades de aquisição do Português LE por alunos arabófonos: o caso marroquino", in III SIMELP - World Symposium on Portuguese Language Studies, 30 August -  02 September 2011, University of Macau.

2010
PINTO, J.  
"A importância da LM na aprendizagem da L2: a questão da interlíngua (o caso de Cabo Verde)", in XXVI Meeting of the Portuguese Linguistics Society, 21 - 23 October, Faculty of Arts, University of Porto.

2009
PINTO, J. 
"L’approche par tâches dans l’enseignement du Portugais langue étrangère", in Roundtable La Didactique des Langues, Foundation Abdul Aziz Al Saoud for the Islamic Studies and the Humanities, Casablanca, 20-21 March. 

2007
PINTO, J. & SOUZA, V. 
"Thesaurus Lusitanus: diversidade linguística num só espaço", in XVII Meeting of the Association of Universities of Portuguese Language (AULP), Praia/Cape Verde, 11-13 June. 

2004
PINTO, J. 
"A Progressão Gramatical nos Manuais de Português em Cabo Verde", in I National Meeting of Portuguese Teachers, Institut of Higher Education of Praia, Cape Verde, December. 

PINTO, J.
"O ensino das línguas em Cabo Verde: a questão da interlíngua", in I Regional Meeting of the Portuguese Linguistics Society. O Ensino das Línguas e a Linguística. School of Education of Setúbal, 27 - 28 de September.